This website uses cookies to make the website work and provide a better user experience. You can find out more information about this by clicking on the Cookie settings button. By continuing to use the site, you agree to the use of cookies.
A középiskolás diákok számára kínált múzeumpedagógiai foglalkozások során egy-egy olyan kiállítási témát dolgozunk fel, mely a legtöbb esetben a tananyaghoz is kapcsolódik. A tanulók életkora már lehetővé teszi, hogy komolyabb jelenségeket, problémákat vizsgáljunk foglalkozásaink során. A felnőttkor küszöbén álló kamaszok már rendelkeznek olyan élettapasztalatokkal, önálló gondolatokkal, véleményekkel egy-egy adott témáról, melyeket disputa-jellegű eszmecserék vagy kreatív csoportos feladatok során dolgozhatunk fel. Igyekszünk interaktív módon, fiatalos hangnemben megszólítani a középiskolásokat, és hasznos tudást, tanulságokat átadni nekik
Állandó foglalkozásaink:
- VÁSÁROZÁSBÓL SHOPPINGOLÁS – A kereskedelem egykori színterei, a vásárok, piacok mára nem töltenek be létfontosságú szerepet az emberek életében. Helyüket átvették a boltok, szupermarketek, plázák. Milyenek voltak a régi idők kereskedelmi viszonyai és milyenek a mai vásárlási szokások? A foglalkozáson ezen kívül kipróbáljuk az alkudozást, reklámokat és vásárfiát készítünk.
- A PONYVÁTÓL A BULVÁRIG – A foglalkozás során megismerkedünk a kiállítás legkülönlegesebb figurájával, Tornyai János szoboszlói vándorköltővel. Az ő példáján keresztül kezdünk kalandozni a hírközlés, az információcsere és a szórakoztatás világában, múltjában és jelenében. Játékos módon körüljárjuk, milyen közéleti témák foglalkoztatták az embereket régen és ma, miért és hogyan alakul ki a pletyka. Pletyka-láncot indítunk, és korabeli híreket tálalunk mai köntösben.
- HAJDÚ-DIVAT – Érdekes információk, képek és viseletre-konstrukciók segítségével megismerkedünk a hajdú ősök által különböző korokban viselt öltözetekkel. Mit árult el viselőjéről a ruházata? Milyen anyagokat használtak fel ruháikhoz? Mi számított „trendinek”, milyen tényezők formálták a korabeli divatot? Ezek mellett sok más kérdésre is választ kapnak a tanulók, végül napjaink divatjával is összevetjük őseink öltözködési szokásait.
- AZ ÉLET LÉPCSŐJE – Az új állandó néprajzi kiállítás „Az élet fordulói” című egységében megismerkedünk a századforduló körül élt emberek életének legfontosabb állomásaival. A megszerzett ismeretek és a látottak alapján összevetjük a mai emberek életútját őseikével. Csoportos feladat keretében elkészítjük a modern élet lépcsőjét, foglalkozunk az életutak, életcélok változásával, családfákkal is.
- PÁSZTORÓRA – Állandó néprajzi kiállításunk Pásztorkincsek című egységében megismerkedhetünk a szoboszlói, hortobágyi pásztorok viseletével, tárgyi kultúrájával. De vajon milyenek voltak azok az emberek, akik egykor a kiállított tárgyakat viselték, használták? Hogyan hatott sajátos életmódjuk gondolkodásukra, jellemükre, művészetükre? Érdekes, tanulságos, sokszor humoros anekdoták, történetek kerülnek feldolgozásra foglalkozásunk során.